søndag 22. juli 2012

Dyne og pute til dukkesengen

På den andre bloggen min hadde jeg et innlegg om sengetøy til dukke for en liten stund siden. Ga da en veldig kort forklaring på hvordan jeg også laget dyne og pute. Her kommer en noe lenger forklaring, om noen ønsker å prøve seg. :-)

Du må kjøpe inn noe som fungerer som dyne. Det enkleste er å kjøpe en ferdig dyne som ikke er så dyr. For eksempel en sommerdyne fra IKEA eller et annet sted som selger dyner. Eller så har du kanskje en gammel liggende som du kan bruke?

Du må også kjøpe inn skråbånd, jeg bruker et som er 18 mm fra Stoff og Stil. I tillegg trenger du tråd, saks, knappenåler og symaskin. :-)

Jeg har også kjøpt skumgummi hos SogS som jeg klipper til madrass. Syr trekk til denn som om det er en dyne. Vanlig laken er litt vanskelig å få til å ligge pent mens små barn leker med dem.

Slik gjør jeg det:

Først legger jeg dynen utover og markerer hvor kanten på dynen skal være. Bruker blyant, og skriver der hvor jeg senere sikksakker og setter på skråbånd, slik at merkingen ikke vil synes på det ferdige resultatet. Sett i knappenåler om du trenger å sørge for at dynen holder alle lagene sine sammen. Noen dyner har mye søm igjennom alle lagene. Da bør du ta hensyn til dette når du velger ut område. Det kan også være at du senere i prosessen ønsker å legge til flere slike sømmer, for å sørge for at dynen blir liggende pent, uten å bøye seg ujevnt.

Du må også passe på at dynen blir "i vinkel". Dvs at alle hjørnene er 90 grader. Hvis ikke blir resultatet skjevt. Vær nøye med å måle, og sjekk vinkler. Jeg bruker ofte et ukeblad, eller noe annet som er firkantet for å sjekke vinkelen.

  Jeg lager mine dyner i 40 x 40. Det har passet til mange senger og vogner. Det er en fordel om de er firkantet, da spiller det ingen rolle hvilken vei du legger dem i dynetrekket. :-)

IKKE KLIPP UT FØR DU HAR SIKKSAKKET RUNDT DYNEN.



Nå skal du sy i den merkede streken, med bred sikksakk. Tenk på hvilken bredde skråbåndet har, slik at den ikke blir for bred. Det er fint om den stemmer ganske godt med bredden på skråbåndets ferdige bredde, for da er det enklere å sy fast skråbåndet. På bilde over ser du at jeg har benyttet meg av kanten på dynen som en av mine kanter på dukkedynen. Denne siden er mer stabil enn de andre.
Jeg syr rett innenfor den originale kante, og klipper den vekk etterpå.


NÅ kan du klippe ut rundt kanten, rett utenfor sikksakksømmen din. Om du klipper bort i sømmen, slik at det rakner må du sy det åpne stykket på nytt. På bilde over ser du at jeg runder av hjørnet. Dette gjør jeg for at det skal være enklere med skråbåndet. Du kan avrunde hjørnene når du syr kanten første gangen, eller du kan runde de av etter at de er klippet ut med firkantet hjørne.

Kontroller at dynen har fått de målene du ønsket og at den er riktig i hjørnene. Om den ikke er det korrigerer du med å sy sømmen på nytt, for deretter å klippe bort det som var til overs.


Nå skal du sy fast skråbåndet. Du begynner på en av de rette sidene. Det er begynnelsen av båndet som til slutt blir øverst, så du må brette inn en kant. Se bilde over. Sy båndet slik at kanten av skråbåndet ligger mot kanten av dynen. Sy i bretten på skråbåndet. Du ser på bilde over at skråbåndet skal ligge innover mot midten av dynen.


Når du kommer rundt hele dynen lar du slutten av skråbåndet overlappe begynnelsen (øverste bilde).
Deretter begynner du å brette skråbåndet rundt kanten, og fester med knappenåler.
Her ser du hvordan skråbåndet møtes ved start og slutt (nederste bilde).

Deretter syr du på båndet fra motsatt side. Jeg har funnet ut at å sy med en sikksakk som har flere sting i hver "sikk" fungerer veldig bra. Om du ikke har du bruker du en vanlig sikksakk. Eller om du har stor tålmodighet, og er veldig nøyaktig, kan du sy den fast med rettsøm. Hver forsiktig med knappenålene, her kommer du til å stikke deg. Pass også på at båndet ligger så godt over samme område som du sydde på den andre siden. Du ser denne sømmen, og i tillegg ser du sikksakken som du kantet dynen med. Du ønsker at så mye som mulig av dette kommer under skråbåndet. Men, det synes ikke så veldig godt, så ikke vær alt for nøye!

 
Dette er puten - min er 23 x 15 cm.  På bilde under kan du se hvordan sikksakken ser ut på skråbåndet. Du ser også hvordan det ser ut der start og slutt på skråbåndet møtes.




Her er det ferdige resultatet med sengetøy på. Nydelig blondestoff fra Stoff og Stil. Se også de søte knappene jeg har brukt på dynetrekket.


2 kommentarer:

  1. Veldig lurt! Jeg har laget små dukkedyner ved å sy et hvitt trekk som jeg fyller med vatt, men på denne måten så det veldig proft ut. Ei slik dyne tror jeg jeg vil forsøke å sy til dukkevogna som jeg har vist tidligere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk til deg, som alltid legger igjen hyggelige meldinger til meg. :-)

      Det er morsomt når ting blir fint, men det er mange veier dit! :-))

      Slett